تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی 🌊 تصفیه آب صنعتی ro 💦 مراحل تصفیه آب صنعتی ♒ تصفیه آب صنعتی pdf 🚰 لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 💧 شرکتهای سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی 🧊 ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی 🌍 دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست 💦 دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم 👍 تجهیزات تصفیه آب صنعتی 🌐 تصفیه آب صنعتی قیمت 🏭 آب شیرین کن
var x = document.getElementsByTagName("a"); var i; for (i = 0; i < x.length; i++) { x[i].removeAttribute("rel"); }

تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی 🌊 تصفیه آب صنعتی ro 💦 مراحل تصفیه آب صنعتی ♒ تصفیه آب صنعتی pdf 🚰 لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 💧 شرکتهای سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی 🧊 ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی 🌍 دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست 💦 دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم 👍 تجهیزات تصفیه آب صنعتی 🌐 تصفیه آب صنعتی قیمت 🏭 آب شیرین کن

دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم
راه اندازی مغازه تصفیه آب
قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعب
مراحل تصفیه آب صنعتی
قیمت آب شیرین کن 2000 لیتری
دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 200 گالن
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی
آب شیرین کن صنعتی
ساخت آب شیرین کن خانگی
تصفیه آب نیمه صنعتی
دستگاه آب شیرین کن
لیست قیمت تصفیه اب نیمه صنعتی
دستگاه تصفیه اب بزرگ
تجهیزات تصفیه آب صنعتی
آب صنعتی چیست
قیمت آب شیرین کن صنعتی
قیمت ممبران تصفیه آب صنعتی
کاربرد دستگاه دیالیز چیست
کاربرد دستگاه تقطیر چیست
تحقیق در مورد دستگاه تصفیه آب
کاربرد دستگاه تصفیه آب علوم هشتم

  • ۰
  • ۰
تصفیه آب صنعتی پنهان
خرید آب شیرین کن صنعتی قیمت آب شیرین کن صنعتی فروش آب شیرین کن صنعتی
 
آب شیرین کن و سیستم های نوین تصفیه آب صنعتی شرکت آب پاکسازان اهواز خوزستان
 

سیستم‌های نوین تصفیه آب صنعتی
سیستم RO یا reverse osmosis فناوری جدید در امر تصفیه آب و جداسازی املاح محلول در آب می باشد. این سیستم ها به صرفه ترین و دقیق ترین در دنیا هستند.

https://abpaksazan.com/industrial-water-treatment-system/

ابزار دقیق
ابزار دقیق ها در دستگاه شامل گیج ، سنسور ها ، کلید های و لو پرسر سوئیچ و غیره می باشد که وظیفع محافظت از دستگاه و اجزای آن را دارند.

فلومتر دیجیتال
فلومتر دیجیتال به منظور آندازه دبی آب تولید، فاضلاب و یا ریسایکل را در واحد زمان دارد.

سنسور تی دی اس
سنسور تی دی اس در مسیر آب خروجی تصفیه شده یا همان پرمیت برای اندازه گیری املاح موجود در آب یا همان tds  و EC را بر عهده دارد.

های‌پرشر و لو پرشر
این قطعه قبل و بعد از پمپ ها به منظور خارج نشدن پمپ از نمودار و نقش محافظتی را برای پمپ ایفا می کند

کدورت سنج
نصب این قطعه در دستگاه به ما این اطمینان را میدهد که پیش تصفیه ها کار خود را به درستی انجام داده اند یا خیر.

 

آخرین به روز رسانی مطلب دستگاه تصفیه آب صنعتی : چهارشنبه – ۲۲ بهمن ۱۳۹۹  – ۲۰۲۱-۰۲-۱۰

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی باید این چهار مرحله را انجام دهیم. در مرحله اول مقدار آب مورد نیاز جهت تصفیه را در روز مشخص کنیم. مرحله دوم تهیه آنالیز آب ورودی به دستگاه مرحله سوم مشخص کردن آنالیز آب خروجی از دستگاه و مرحله چهارم مشخص کردن متریال و اجناس ساخت دستگاه

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی
هزینه نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی
قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی
طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی
دستگاه تصفیه آب صنعتی
 
 

آموزش تصفیه آب صنعتی

ویدئو تصفیه آب صنعتی ؛ اولین تلویزیون تخصصی تصفیه آب صنعتی در ایران که کلیپ‌هایی در مورد قواعد کار با تصفیه آب صنعتی، سرویس تصفیه آب، تعمیرات و خلاصه هر چیزی در مورد دنیای آب شیرین کن صنعتی به نمایش خواهد گذاشت.
معرفی محصولات تصفیه آب صنعتی اورجینال و تخصصی ارسال رایگان کلیه محصولات به سراسر کشور با روش پرداخت آنلاین و پرداخت در محل، ارسال کلیه تجهیزات توسط واحد خدمات شرکت آب پاکسازان به درب منزل، پشتیبانی و خدمات در سراسر کشور انجام کلیه خدمات تصفیه آب در شهر اهواز تهران قم اصفهان و… پوشش کل استان خوزستان تصفیه آب اهواز تصفیه آب خوزستان خدماتی متمایز تصفیه آب خوزستان اهواز و تصفیه آب خوزستان

دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی چیست ؟ یا آب شیرین کن صنعتی که اغلب به عنوان RO شناخته می‌شود، یک روش بسیار پیشرفته برای تولید آب تصفیه شده می‌باشد. این تکنولوژی ابتدا در نیروی دریایی آمریکا برای تولید آب شرب، از آب دریا استفاده شده است. امروزه از فرآیند اسمز معکوس RO در تصفیه آب استفاده می شود.

به عنوان یک فرآیند جداسازی در بسیاری از صنایع تولید آب تصفیه(آب شرب یا آب آشامیدنی‌ها)، ‌تصفیه پساب‌ها، صنعت پرورش دام، صنعت پرورش طیور(مرغداری‌ها)، صنعت کشاورزی، آب ورودی کولینگ تاور‌ها، دیگ‌های بخار(boiler)، آب استفاده در نازل‌های مه پاش، صنایع غذایی، دارو سازی، پزشکی و غیره استفاده می‌شود.

مرکز فرمان تصفیه اب صنعتی همراه با شیرآلات نمونه گیری تصفیه اب ro و شاسی تصفیه اب
 

مرکز فرمان
مرکز فرمان یا همان تابلو برق و انتقال قدرت. محل قرار گیری PLC و یا ROC می باشد. که این دو قطعه کنترل کل دستگاه را بر عهده دارند.

شیرآلات نمونه گیری
از این شیر ها برای برداشت نمونه از هر پرشر وسل به صورت مجزا استفاده می شودو برداشت نمونه از هر پرشر وسل این امکان را به بهره بردار می دهد که خرابی ها را زود تر از موعد شناسایی کند.

شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی
شاسی محل استقرار تمامی اجزا ریز و درشت یک دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. جنس ، نوع اتصال و پوشش شاسی در انتخاب آن بسیار مهم و حائز اهمیت است.

پمپ فشار قوی تصفیه آب صنعتی همراه با گیج تصفیه اب صنعتی و پمپ آب خام
 

پمپ فشار قوی
به جرئت می توان گفت بعد از ممبران اصلی ترین و مهم ترین قطعه پمپ فشار قوی دستگاه است. انتخاب درست این پمپ باعث بهتر کار کردن دستگاه و طول عمر آن می شوند.

گیج
مکانیزم دستگاه RO بر پایه‌ی فشار است .گیج‌ وسیله اندازه گیری فشار هستد، گیج‌ها به دو دسته‌ی فشار پایین و فشار بالا تقسیم بندی می‌شوند و همچنین دارای واحدهای اندازه گیری متفاوتی هستند.

پمپ آب خام
پمپ آب خام یا به عبارت دیگر پمپ فید وظیفه تامید و رساندن آب خام مناسب هم از لحاظ دبی و هم از جهت فشار به پمپ فشار قوی را بر عهده دارد.

تصفیه آب صنعتی به انگلیسی

تصفیه آب صنعتی به انگلیسی Industrial water purifier و یا Industrial water treatment آب پاکسازان نیز با نام Water purifiers دستگاه های تصفیه آب صنعتی در جایی دیگر با نام کارشناس حذف آب Water removal experts اسم گذاری شده است، گاها تصفیه آب صنعتی به اشتباه تایپی jwtdi Hf wkujd و یا jwtdi hf wkujd هم نیز سرچ می شود.

پساب تصفیه آب صنعتی

پساب یا پسآب تصفیه آب صنعتی ؛ از آنجا که در دنیا به ویژه مناطق کم آب،  استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی با کمترین اب دور ریز بسیار حائز اهمیت است فلذا آب دورریز با عدم برگشت خود به سیستم ro برای تصفیه آب مجدد ؛ در صورت برگشت بیش از حد پَساب برای تصفیه مُجدد توسط سیستم RO غلظت آلاینده ها و تی دی اس آب زیاد بوده و باعث می‌شود به ممبرین ها برای تصفیه فشار بیشتری وارد شود و در نهایت باعث گرفتگی محفظه منافذ، لایه های غشای ممبرین ro می شود.
  1. امکان برگشت پساب خارج شده از سیستم تصفیه به محیط زیست پیرامون یا بازیابی مجدد آن در دستگاه ro
  2. کم کردن هزینه های تولید شده محصول خروجی با مدیریت صحیح آب و پساب آن
پسآب دستگاه تصفیه آب صنعتی
 

در اصل پساب یا فاضلاب دستگاه تصفیه آب صنعتی، همان آب خام feed water یا به عبارتی همان آب ورودی است. اما آب خام بدلیل عبور از لایه‌های فیلتر ممبرین و جذب مولکول‌های آب شیرین یا تولید دستگاه توسط  غشا فیلتر ممبرین موجب تغییرغلظت در پساب دستگاه نسبت به آب خام و در مجموع باعث افزایش TDS می‌شود.

پساب ذکر شده به دلیل بالا بدون چگالی املاح، نباید در اطراف چاه‌های در حال بهره برداری دستگاه آب شیرین کن خالی شود زیرا که موجب بالارفتن تدریجیTDS آب چاه و یا آب خام می‌شود و در نتیجه به مرور زمان باعث ایجاد اختلال در عملکرد سیستم می‌گردد. پساب یا فاضلاب در انواع سیستم‌های تصفیه آب با روش‌های متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال در تصفیه آب به سبک ستون‌های رزینی، آب با یک احیاکننده وبصورت بکواش طولانی مدت جهت احیای رزین‌ها بکار گرفته می‌شود که حاصل بکواش، پساب این روش محسوب می‌شود.

همچنین این نکته مهم را بدانیم که پساب نه تنها برای تکنولوژی روش اسمزمعکوس نیست بلکه روش‌هایی از تصفیه آب وجود دارد که پساب آنها ممکن است شیمیایی و نیز سمی باشند اما در روش اسمزمعکوس این چنین نیست و فقط غلظت بالای آب نسبت به آب ورودی بدون مواد شیمیایی یا افزودنی، آلایندگی این روش تصفیه محسوب می‌شود.

امروزه بازیافت و تصفیه مجدد فاضلاب دستگاه‌های آب تصفه کن صنعتی تبدیل به یکی از بزرگترین دغدغه‌های محیط زیست و مصرف کنندگان این روش تصفیه شده و این در حالیست که منابع آبی کشور رو به کاهش است و به دلیل پایین آمدن کیفیت آب، متقاضیان دستگاه آب تصفیه کن افزایش می‌یابند. شرکت آب پاکسازان با تکیه بر علم و دانش فنی متخصصان و طراحان خود دستگاه آب تصفیه کن خود را به سبکی طراحی نموده است که کم ترین میزان پساب را داشته و مقدار باقیمانده را می‌توان در حوضچه تبخیر ذخیره نمود و هیچ گونه آسیبی محیط زیست را تهدید نخواهد کرد.

محل قرار گیری ممبران بر روی شاسی و اتصال آن به دیگر اجزا توسط پرشر وسل صورت می گیرد. پرشر وسل ها بسته به فشار کاری دستگاه و نوع ورود آب به آن ها تقسیم بندی می شوند.
 

درایور
معمولا درایور ها را در تابلو برق دستگاه برای کنترا و تغییر فرکانس دینام پمپ و کنترل آن استفاده می کنیم. درایور در آب شیرین کن های دریایی مرسوم تر است.

پرشر وسل
محل قرار گیری ممبران بر روی شاسی و اتصال آن به دیگر اجزا توسط پرشر وسل صورت می گیرد. پرشر وسل ها بسته به فشار کاری دستگاه و نوع ورود آب به آن ها تقسیم بندی می شوند.

یکی از شیر های برقی دستگاه شیر برقی ورودی یا inlet valve می باشد که وظیفه آن کنترل آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می باشد.
 

شیر برقی ورودی
یکی از شیر های برقی دستگاه شیر برقی ورودی یا inlet valve می باشد که وظیفه آن کنترل آب ورودی به دستگاه تصفیه آب می باشد.

ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی

ساخت تصفیه آب صنعتی استفاده از روش فوق الذکر با تولید غشاهای جدید(فیلتر ممبرین یا ممبران)membrane که می‌توانستند در محدوده وسیعی از PH و دما‌های مختلف عمل کنند و نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی ROاز جمله آنتی اسکالانت، بیولوژیکی موجود در آب مقاومت داشته باشند توسعه چشم گیری یافته است. روش RO نسبت به بسیاری از فرآیندهای جداسازی دیگر، همانند تقطیر، استخراج، تعویض یونی و جذب دارای مزایای فراوانی می‌باشد. در این روش به هیچ گونه تغییرات فازی شدید انرژی و یا استفاده از محلول‌های گران قیمت جاذب نیازی نیست. که توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است. طراحی و عملکرد این روش در مقایسه با بسیاری از روشهای قدیمی‌جداسازی راحت تر می‌باشد. در صنایعی که نیاز به تولید آب تصفیه شده دارند.

  • مصرف پایین انرژی(نسبت به روشهای تقطیری)
  • هزینه نگهداری دستگاه ro پایین
  • حجم و سایز کوچک سیستم
  • راهبری آسان
  • نصب و راه اندازی در کوتاهترین زمان
  • مصرف پایین مواد شیمیایی در مقایسه با روش تعویض یونی

در سیستمهای RO نسبت به سیستم‌های گرمایی مصرف انرژی پایین می‌باشد و بسیاری از مشکلات همانند خوردگی که در سیستم‌های گرمایی به دلیل عملکرد در دما‌های بالا وجود دارد، در این سیستم دیده نمی‌شود، از نقطه نظر آلودگی نیز روش اسمز معکوس به روش تبادل یونی ارجحیت و برتری دارد، زیرا هیچگونه نا خالصی به جز آنجه قبلاً در آب وجود داشته است، به محیط زیست اضافه نمی‌کند.

برخلاف سیستمهای تقطیری و تعویض یونی به دلیل آنکه قسمت اصلی تصفیه ی آب در سیستمهای RO توسط غشا‌ها(ممبرین)انجام می‌شود، در صورتی که اشکالی در سیستم به دلیل خرابی یکی از آنها اتفاق افتاد، نیازی به متوقف کردن کامل سیستم نیست، غشاء خراب را می‌توان به سادگی از سیستم خارج، شستشو(CIP)، تعویض یا تغییر داد. در مقایسه با سیستمهای تعویض یونی، هزینه یک سیستم RO، نسبت به تغییرات نا خالصی‌های آب وابستگی کمی‌دارد، بنابراین در صورت تغییر خلوص آب ورودی تغییرات زیادی در هزینه‌های تمام شده آب نهایی داده نمی‌شود.

جالبه که بدونید : شرکت آب پاکسازان تعمیر، بازسازی و طراح مقره شوی می‌باشد

دستگاه تصفیه آب صنعتی
 

تصفیه آب صنعتی چیست

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست ؟ آب‌ها بر حسب میزان کل جامدات محلول و مخلوط(TDS)به دو دسته آب‌های شور(sea water)، آب‌های لب شور(Brakish water)و شیرین دسته بندی می‌گردند. آب دریا با TDS حدود ۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ میلی گرم بر لیتر(mg/lit)، آب‌های لب شور با TDS کمتر از آن، به عنوان ترکیب استاندارد آب‌های موجود در دنیا شناخته می‌شود این محدوده بسیار وسیع می‌باشد که آب‌های دنیا را تشکیل می‌دهد. توزیع آن تقریباً در سراسر جهان یکسان می‌باشد اما ممکن است عملاً در محدوده وسیعی مثلاً از دریای بالتیک حدود mg/lit 7000 تا خلیج فارس و دریای سیاه که برابر mg/lit 45000 است متغیر باشد. ترکیب‌های آب لب شور بسیار گوناگون است و برای طراحی یک دستگاه تصفیه آب صنعتی RO باید آب را در آزمایشگاه آنالیز نمود.

فرایند اسمز

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

شرکت آب پاکسازان تولید کننده و طراح دستگاه تصفیه آب صنعتی RO با جدیدترین متود روز دنیا در عرصه تصفیه آب در شرکت مهندسی آب پاکسازان همراه با پشتیبانی و تعمیر تصفیه آب

طرز کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

تشریح فرایند اسمز تصفیه آب صنعتی در صورتی که یک غشاء نیمه تراوا(منظور از غشاء نیمه تراوا یعنی غشایی که آب به راحتی از آن عبور نماید، در حالی که عبور املاح و نمک‌های آب نظیر MgSo4، CaSo4، CaCl2، NaCl و غیره امکان پذیر نباشد. بین دو محلول با غلظت‌های متفاوت قرار گیرد، مقداری از حلال از یک طرف محلول رقیق به سمت دیگر غشاء می‌رود. این پدیده که به نام اسمز معروف است، تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که سیستم به حالت تعادل برسد. در حالت تعادل بین دو طرف غشاء اختلاف فشاری متناسب با غلظت مواد حل شده در محلول وجود دارد که به آن فشار اسمزی می‌گویند.

فرایند اسمز معکوس تصفیه آب صنعتی

فرآیند اسمز معکوس همان گونه که از نام آن نیز مشخص است، بر عکس فرآیند طبیعی اسمز می‌باشد، فرایند اسمز معکوس امروزه جزء یکی از جدید ترین و متداول ترین روش‌های جدا سازی به خصوص در تصفیه آب‌های شور محسوب می‌شود. در این فرآیند با قرار دادن فشاری بیشتر از فشار اسمزی در سمت محلول غلیظ تر(آب شور یا concentrate)، جهت حرکت حلال(آب خالص یا pure water، permeate)معکوس شده و به این ترتیب می‌توان آب را از ناخالصی‌های درون آن جدا کرد و TDS را کاهش داد.

فرایند اسمز معکوس
اسمز معکوس

اسمز معکوس تصفیه آب صنعتی چگونه کار می‌کند

فرایند اسمز معکوس در ممبرین با استفاده از یک پمپ فشار بالا(high pressure pump)صورت می‌گیرد به گونه ای که پمپ وظیفه ایجاد فشار در سمتی که آب خام با غلظت زیاد وجود دارد را ایفا می‌کند. آب از غشا نیمه تراوا عبور می‌کند و آب تصفیه شده تولید می‌شود. آب در هنگام عبور از ممبرین بین ۹۵ تا ۹۹ درصد املاح موجود در خود را از دست می‌دهد. حال فهمیدیم آب شیرین کن صنعتی چیست

مقدار فشاری که پمپ باید ایجاد کند تا بر فشار اسمزی غلبه کند بسته به TDS آب ورودی دارد، هرچه TDS آب بالاتر باشد فشار نیز بالا می‌رود و بلعکس با کاهش TDS فشار عملیاتی(Operational pressure)دستگاه تصفیه آب صنعتی کاهش می‌یابد. آبی که وارد سیستم RO می‌شود و قرار است عمل تصفیه روی آن صورت بگیرد به عنوان آب خام یا feed water شناخته می‌شود.

آبی که املاح آن جدا شده و عمل تصفیه روی آن صورت گرفته یا در واقع یونیزه شده به عنوان آب شیرین، آب محصول، product water یا permeate شناخته می‌شود. آبی که تغلیظ شده و نسیبت به آب ورودی از TDS بالا تری برخوردار است و به عنوان فاضلاب از دستگاه تصفیه آب صنعتی خارج می‌شود فاضلاب یا concentrate شناخته می‌شود.

آب پس از عبور از پمپ فشار بالا با فشار بسیار زیاد به سمت ماژول‌های ممبرین ارسال می‌شود خروجی آن یکی آب تولید و دیگری آب فاضلاب است حال مقدار درصد بازیابی با توجه به نوع غشاء(ممبرین)، کیفیت و کمیت آب تصفیه شده و مقدار هزینه‌های عملیاتی، را تعیین خواهد کرد. بالا رفتن بیش از اندازه درصد بازیابی(ریکاوری)(recovery)، باعث افزایش املاح در آب تولید شده دستگاه و در نتیجه فشار اسمزی در آب پشت غشا‌ها می‌شود، که این امر باعث افزایش انرژی عملیاتی لازم، کاهش دبی و افزایش درصد عبور املاح از میان غشاها می‌شود.

آب خام پس از یک سری مراحل پیش تصفیه یا همان فیلتر‌شنی که قبلا درباره آن به صورت کامل توضیح داده شده است، به سمت استیج‌های ممبرین یا پرشر وسل‌ها پمپ می‌شود و قسمتی از آن از میان فیلتر ممبرین عبور کرده و به این ترتیب در باقی مانده آب خوراک غلظت نمک‌ها افزایش خواهد یافت.

در همین زمان قسمتی از این آب بدون عبور از میان ممبرین‌ها از سیستم خارج می‌شود(به دلیل افزایش فشار اسمزی در پشت فیلتر ممبرین، فشار عملیاتی(Operational pressure)اعمالی از طرف پمپ‌ها برای عبور آب از میان غشاء ممبرین کافی نیست و در صورت عدم خروج آب شور از سیستم، آب تصفیه شده عبوری از میان غشاء به عقب برگشت خواهد کرد)، که مقدار این آب با توجه به کیفیت آب ورودی و نوع غشاء بین ۲۰ درصد تا ۷۰ درصد متغیر است.

موارد حذف از آب توسط تصفیه آب صنعتی

مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ با استفاده از روش اسمز معکوس قادر است بیش از ۹۹ درصد نمک‌های محلول(یون‌ها)، ذرات، کلوئید‌ها، مواد آلی، باکتری‌ها و پیروژن‌ها(pyrogens)، موجود در آب را حذف کند. لازم به ذکر است برای حذف ۱۰۰ درصدی باکتری‌ها و ویروس‌ها نمی‌توان به صورت کامل به سیستم RO اعتماد کرد.

حال فهمیدیم آب شیرین کن صنعتی چیست آلودگی‌ها در ممبرین بر اساس سایز و بار مولکولی آن‌ها حذف و یا رد می‌شوند. هر آلودگی که وزن مولکولی آن بیش از ۲۰۰ باشد به راحتی توسط ممبرین حذف می‌شود(برای مقایسه بهتر وزن مولکولی آب ۱۸ می‌باشد)به این ترتیب هر چه بار مولکولی مواد بیشتر باشد توانایی عبور از غشا ممبرین را ندارند. پس هر چه بار یونی آلاینده بیشتر باشد توانایی عبور از لایه ممبرین را ندارد به عنوان مثال یون سدیم یک بار دارد(تک ظرفیتی)و برای همین سدیم نسبت به کلسیم که دو بار دارد به راحتی دفع نمی‌شود. همچنین در یک سیستم RO گاز‌هایی مانند CO2 به خوبی حذف نمی‌شوند زیرا وزن مولکولی آن بسیار کم است.

کاربرد‌های دستگاه تصفیه آب صنعتی

  • صنعت پزشکی
  • دارو سازی و آزمایشگاهی
  • کارخانه‌های تولید آب جهت شرب
  • صنعت دام و طیور
  • صنعت کشاورزی
  • صنعت
کاربرد های دستگاه تصفیه آب صنعتی

کارخانه‌های تولید آب جهت شرب تصفیه اب صنعتی

شرکت تصفیه آب سالم و گوارا و همچنین عاری از ویروس و میکروب، یکی از اصلی ترین نیاز‌های بشری می‌باشد. پزشکان بر این باور هستند که بیش از ۸۰ درصد بیماری و امراض در آدم به آب بر می‌گردد با این حال افراد زیادی در جهان از نعمت آب سالم و گوارا محروم هستند. شرکت‌های زیادی در دنیا و ایران با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی به تولید آب شرب بهداشتی می‌پردازند در یک خط تولید آب معدنی مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست به عنوان قلب کارخانه تولید آب شرب را بر عهده دارد و پس از آن آب عملیات پر کردن، در بندی، لیبل زنی، بسته بندی و توزیع را سپری می‌کند.

صنعت دام و طیور تصفیه اب صنعتی ro

با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به مواد غذایی تولید گوشت از مرغ و دام‌ها در ابعاد و اندازه زیاد اهمیت زیادی دارد لذا پرورش دهندگاه مرغ در وسعت‌های کوچک و بزرگ، محل پرورشگاه‌های خود در مکان‌هایی مناسب با آب و هوایی خوب و عاری از آلودگی احداث می‌کنند. در پروش دام و طیور به روش‌های صنعتی کلییه پارامتر‌های حیاتی و اساسی که دام و طیور به عنوان موجود زنده به آن‌ها نیاز دارند تا بهترین تبدیل ضریب گوشتی را داشته باشند و اب نقش اساسی را در این پروش ایفا می‌کند که مرغداران و دامداران با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی آب مناسب مرغ و دام را تامین می‌کنند.

صنعت کشاورزی دستگاه تصفیه اب صنعتی

کشور ما ایران جزء کشور‌های خشک و کم آب محسوب می‌شود و معمولا در مناطقی که مناسب کشاورزی هستند یا آب پیدا نمی‌شود یا کیفیت مطلوب را ندارد و وقتی صحبت بر سر کیفیت آب می‌شود منظور از آن استفاده آب مناسب در کشاورزی و مطلوب بودن جهت آبیاری می‌باشد. در بررسی و طبقه بندی آب، مطابق با طبقه بندی FAO آب مناسب با EC یا همان هدایت الکتریکی و یا TDS مناسب به دست می‌آید.

معمولا از دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی در گلخانه برای رشد بهتر و بهره وری بیشتر استفاده می‌شود. با وجود مناسب بودن وضعیت هوا در جای جای ایران ما آب معمولا کیفیت مطلوب را ندارد این موضوع به خاطر حفر چاه‌های عمیق و یا استفاده از آب‌های سطحی برای آبیاری است. این موضوع تقریبا در تمام کشور محسوس است به خصوص در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر و…

صنعت دستگاه تصفیه اب صنعتی ro

استفاده آب در صنعت بیشترین استفاده جامع بشری از آب است. آب تولیدی از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا RO بسیار نزدیک به آب مقطر و TDS پایینی دارد همچنین مشکل بالا بودن کدورت و TSS و NTU در این سیستم مرتع شده است و عملا رسوب گذاری دیگر اتفاق نمی‌افتد البته برای آنالیز آب ورودی به سیستم از اهمیت بالایی بر خوردار است به همین منظور سیستم‌های دبل RO(RO.RO یا double RO)و یا رزین‌های تبادل یونی نیز برای تکمیل پروسه استفاده می‌شود. یکی از استفاده‌های آب در صنعت تامین آب مناسب برای ورودی به بویلر، دیگ‌های بخار، کولینگ تاور، برج خنک کننده، نازل‌های مه پاش و غیره می‌باشد.

تصفیه‌آب‌صنعتی پزشکی، دارو سازی و آزمایشگاهی

آب مناسب در پزشکی اهمیت بالایی دارد و دلیل آن بسیار واضح و مشخص است. ورود اب نا مناسب به دستگاه و ادوات پزشکی باعث رسوب گذاری در سیستم و خرابی‌های جدی می‌شود. همچنین آب خالص و عاری از املاح در دیالیز بیماران دیالیزی است که آب در آن اهمیت بالایی دارد. طراحی سیستم‌های RO در موارد پزشکی و آزمایشگاهی دقت بالا و علم طراحی می‌خواهد مثلا در این سیستم‌ها استفاده از مواد ضد رسوب جایز نیست که در آینده به صورت مفصل به آن می‌پردازیم.

خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی طرح این سوال که چگونه یک دستگاه تصفیه آب بخریم؟ نیاز به بحث و توضیحات کامل و گسترده ای دارد که در پست نمی‌گنجد. به صورت کلی هنگام خرید یک دستگاه تصفیه آب صنعتی باید حداقل ۲ سوال از خود بپرسیم

  1. چه مقدار آب در شبانه روز نیاز داریم؟
  2. آنالیز آبی که قرار است عمل تصفیه روی آن صورت بگیرد، چیست؟

با جواب دادن به دو سوال بالا نوع و مدل دستگاه مشخص می‌گردد. حال می‌توان با مشاوره گرفتن از کارشناسان شرکت آب پاکسازان بسته به بودجه، فضا کار، شرایط آب و هوا و نوع کاربری دستگاه مشخصات فنی دستگاه خود را بسته و خرید را انجام نمایید.

مراحل تصفیه آب صنعتی(دستگاه ro)

توضیحات مراحل دستگاه تصفیه آب صنعتی سیستم RO

۱.سیستم‌های RO می‌توانند به صورت تک مرحله ای و یا دو مرحله ای طراحی شوند. انتخاب هر یک از حالت‌های دستگاه بستگی به کیفیت مطلوب آب تصفیه شده دارد. در سیستم‌های تک مرحله ای آب تصفیه شده خروجی از یک مجموعه از ماژول‌ها به عنوان محصول نهایی از سیستم خارج می‌شود و آب شور باقی مانده دور ریخته می‌شود. اما در سیستم‌های دو مرحله ای با توجه به نوع آب خوراک ورودی و کیفیت محصول مورد نظر آب تصفیه شده. در صورتی که آب تصفیه شده از یک مجموعه از ماژول‌ها وارد مجموعه بعدی شود، این سیستم را Two pass می‌گویند.

به عبارتی دیگر آب ورودی پس از عبور از دستگاه تصفیه آب به دو بخش تقسیم می‌شود یکی تولید و یکی فاضلاب دستگاه که به این سیستم single pass RO یا دستگاه تک مرحله ای می‌گویند. و اگر آب تولید دستگاه شماره یک وارد دستگاه دیگری شود(سیستم دبل RO)به این سیستم‌ها double pass RO می‌گویند در دستگاه شماره ۲ نیز آب‌های خروجی دو عدد می‌باشند یکی به عنوان تولید و دیگری به عنوان فاضلاب که معمولا فاضلاب دستگاه شماره ۲ وارد آب خام دستگاه شماره ۱ می‌شود.

باید توجه کرد که هر مجموعه بیش از ۳ پاس نمی‌تواند داشته باشد که تصفیه آب دریا در مرحله اول و تبدیل آن به شرب در مرحله دوم و پس از آن تولید آب مقطر می‌باشد.

سیستم RO

۲.برای تولید آب مقطر با TDS صفر و یا نزدیک صفر معمولا از رزین‌های تبادل یونی نوع میکسبد در خروجی تولید دستگاه شماره ۲ استفاده می‌شود.

۳.برای افزایش ریکاوری(recovery)یا راندمان در دستگاه تصفیه آب صنعتی میتوان تعداد استیج‌های سیستم را زیاد کرد. در یک سیستم بسته به نوع و آنالیز آب ورودی میتوان از فاضلاب هر پرسر وسل استفاده کرد و خوراک ممبرین‌های بعدی نمود. پرشر وسل‌ها از ۱ تا ۶ المان متغیر هستند یعنی ۱ عدد ممبرین تا ۶ عدد فیلتر ممبرین را می‌توانند در خود جای دهند.

افزایش ریکاوری دستگاه تصفیه آب صنعتی
ریسایکل دستگاه تصفیه آب صنعتی

حال اگر خروجی فاضلاب هر وسل یا تعدادی از وسل‌ها وارد یو و یا تعدادی پرشر وسل شود دستگاه دو اسیج می‌باشد. این کار بسته به نوع و آنالیز آب ورودی می‌تواند تا ۵ بار تکرار شود. البته باید خروجی نرم افزاری این کار را چک کرد که خطایی در سیستم رخ ندهد زیرا آب خوراک وسل‌های بعدی از فاضلاب وسل‌های اول می‌باشد.

در بعضی از مواقع اگر آب مناسب باشد و از رنج استاندارد خارج نشود میتوان بخشی از آب فاضلاب را به آب خوراک اولیه RO وارد کرد که به این آب، آب برگشتی یا ریسایکل(Recycle)می‌گویند. وجود ریسایکا در دستگاه‌هایی که تعدا ماژول(فیلتر ممبرین)کمی‌دارند بسیار پر اهمیت است زیرا علاوه بر این که هدر رفت آب زیاد می‌شود امکان دارد فشار مضاعفی به ممبرین وارد گردد.

ریسایکل دستگاه تصفیه آب صنعتی

قطعات دستگاه تصفیه اب ro

قطعات دستگاه تصفیه اب ro ابتدا جهت حذف آلودگی میکروبی و جلوگیری از ایجاد فولینگ بیولوژیک برروی ممبران‌ها، تزریق هیپوکلریت در پیش تصفیه انجام می‌شود.

لازم است قبل از ورود آب به ممبران‌ها، مواد معلق ریز موجود در آب گرفته شوند. جهت حذف کدورت و ذرات معلق، آب ابتدا از بخش پیش تصفیه(فیلتر‌های شنی و کربنی)عبور می‌نماید، آب از طریق بوستر پمپ با فشار حداقل ۴ بار وارد فیلتر شنی و کربنی شده و کدورت و مواد معلق، بو، رنگ، طعم و کلر آن کاهش می‌یابد. سپس جهت جلوگیری از ورود کلر به ممبران‌ها، بی سولفیت سدیم قبل از فیلتر کربن تزریق و با سیستم ORP کنترل می‌گردد.

در راستای حفاظت بیشتر ممبران‌ها در برابر رسوب گرفتگی ماده شیمیایی ضد رسوب(آنتی اسکالانت)و اسید در پیش تصفیه می‌توان تزریق می‌گردد. سپس جهت حذف بیشتر ذرات تا قطر ۵ میکرون، آب از فیلترهای کارتریجی ۵ میکرون و یا حتی ۱ میکرون عبور می‌نماید و خروجی از این سیستم وارد پمپ فشار قوی می‌شود. به طور کلی فشار کار پمپ به میزان املاح محلول آب بستگی دارد و هرچهTDS آب بالاتر باشد، فشار اسمزی بالاتر بوده و در نتیجه فشار کار پمپ جهت غلبه بر فشار اسمزی و جداسازی املاح محلول از آب بیشتر خواهد بود. پمپ فشار قوی آب را با فشار بالا داخل ممبران‌ها می‌کند.

اجزای دستگاه تصفیه اب صنعتی

اجزای تصفیه اب صنعتی Ro یون‌های موجود در آب خام ورودی توسط ممبران‌ها حذف می‌گردند و TDSآب استحصالی در محدوده دلخواه قابل تنظیم می‌باشد. حال به منظور تنظیم PH آب تولیدی در بازه مورد نظر می‌توان پکیج تصفیه آب صنعتی تزریق سود در نظر گرفته شود. آب تولیدی این سیستم وارد یک مخزن ذخیره می‌شود و توسط پمپ‌های انتقال در نظر گرفته شده به محل مصرف می‌رود.

شایان ذکر است از مزایای دستگاه تصفیه آب صنعتی ro کیفیت بسیار بالای آب تولیدی از لحاظ کدورت، سختی و عدم وجود میکرو ارگانیزم‌ها می‌باشد. کدورت و سختی آب به دست آمده معمولا برابر صفر است. همچنین راهبری این مجموعه بسیار آسان وکم هزینه است و برای همین مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست بسیار محبوب است. ممبران‌ها از جنس پلی آمید و از نوع SPIRAL WOUNDED می‌باشند.

سطح این ممبران‌ها در برابر عبور املاح محلول نفوذ ناپذیر و در برابر عبور آب نفوذ پذیر می‌باشد. آب با ورود به ممبران‌ها به دو فاز آب نفوذ کرده یا آب تصفیه شده(PERMEATE)و آب تغلیظ شده یا پساب(CONCENTRATE)تقسیم می‌شود.

مخزن دخیره آب

مخزن تصفیه آب صنعتی ro مخزن دخیره آب(water storage tank)هر دستگاه حداقل به دو مخزن و یا فضا برای ذخیره آب نیاز دارد. این آیتم بیشتر برای کاهش نوسان و دبی در آب ورودی به RO انجام می‌شود. از این مخازن یکی برای ذخیره آب خام raw water و دیگری را برای ذخیره آب تولیدی دیتگاه استفاده می‌کنند. جنس این مخازن بستگی به حجم ذخیره سازی و فضا دارد که میتوان از مخازن پلی اتیلن تک لایه، سه لایه و یا پنج لایه استفاده نمود و یا در ابعاد بزرگ تر فلزی، استیل و یا استخر‌های بتنی استفاده کرد. توجه داشته باشید آب ورودی به سیستم نباید جلبک داشته باشد و برای همین مخازن ذخیره آب نمی‌تواند در معرض مستقیم نور آفتاب باشد.

مخزن تصفیه آب صنعتی با بهترین کیفیت در شرکت تصفیه آب پاکسازان در سراسر کشور(ایران) عزیزمان با شعب مختلف در استان تهران و قم و خوزستان | اهواز و… همچنین برای مشاوره رایگان می‌توانید 📍 اهواز شهرک صنعتی شماره ۲ فاز ۲ بلوار اصلی شرکت آب پاکسازان ۰۶۱۳۳۷۳۹۶۶۰ ☎️۰۹۱۶۶۹۱۵۰۹۰ 📱 info@abpaksazan.com تماس گرفته و از مشاوره فوق العاده سال ۲۰۲۱  میلادی و ۱۴۰۰ شمسی خورشیدی به صورت رایگان بهرمند شوید.

پمپ آب خوراک آب تصفیه صنعتی

پمپ آب خوراک(feed pump)وظیفه این پمپ رساندن آب از مخزن ذخیره آب به ورودی پمپ فشار قوی می‌باشد. برای انتخاب هر پمپ معمولا دو آیتم هد و دبی بسیار مهم هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. پس باید پمپ آب خوراک را طوری انتخاب نمود که توانایی عبور آب از فیلتر‌های شنی و کربنی، فیلتر کارتریج‌ها، شیر برقی‌ها و غیره را داشته باشد. توجه به این نکته اگر مخزن دفنی باشد و یا فاصله داشته باشد محاسبه NPSH پمپ و کاویتالاسیون در انتخاب پمپ آب خوراک بسیار مهم است. معمولا دبی پمپ آب خوراک را ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا تر از ظرفیت دستگاه می‌گیرند. در خصوص انتخاب پمپ و نوع پمپ‌ها به صورت کامل در آینده به آن خواهیم پرداخت. شما کاربران فهیم رو به مطالعه ادامه مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ دعوت میکنیم

فیلتر شنی و کربنی ro

آب خالص بی رنگ، بدون طعم و مزه و حتی بدون بو می‌باشد که حلالی بسیار عالی است که می‌تواند بسیاری از مواد معدنی موجود در مسیر خود را در درون خود حل کند. به همین دلیل است که چیزی بعنوان آب خالص(pure water)در طبیعت وجود ندارد، بلکه آب همیشه حاوی ناخالصی‌های شیمیای و بیولوژیکی است.

آب در طول دوران بارش یا عبور از سطوح یا رد شدن از داخل لایه‌های زمین، ناخالصی‌های ملحول و معلق گوناگونی را به خود می‌گیرد. باران، برف و تگرگ ضمن حرکت از اتمسفر و حرکت به سوی زمین، اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و گازهای دیگر را در خود حل می‌کنند و عملا آب را دارای ناخالصی می‌نمایند. حال از فیلتر شنی برای حذف ذرات معلق در آب مانند گل، لای، شن، شن ریزه، جلبک و… استفاده می‌شود. در واقع از فیلتر شنی به عنوان یک پیش تصفیه در موارد زیر کاربرد دارد

پمپ آب خوراک دستگاه تصفیه آب صنعتی
 
فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی
 

پمپ فشار قوی تصفیه آب صنعتی ro

پمپ فشار قوی(high pressure pump)به منظور تامین فشار مورد نیاز جهت ایجاد فشار اسمز معکوس و عبور آب ازسطح ممبران‌ها از پمپ High pressure(ایجاد فشار توسط نیروی گریز از مرکز تامین می‌گردد)استفاده می‌گردد. هر چه TDS(املاح محلول در آب)بیشتر، فشار اسمزی و بالتبع فشار مورد نیاز جهت این فرآیند بیشتر می‌باشد. جهت ایجاد فشار در سیستم‌های آب لب شور و شور از پمپ‌های سانتریفیوژ طبقاتی و پمپ‌های پیستونی استفاده می‌گردد. طراحی و انتخاب این پمپ‌ها مطابق با خروجی نرم افزار می‌باشد. برای طراحی یک سیستم RO شما بسته به مارک ممبرین از نرم افزار‌های طراحی آن شرکت استفاده کنید. نرم افزار‌هایی که برای طراحی RO با ممبرین فیلمتک وجود دارند WAVE و ROSA می‌باشند که شما پس از ورود آنالیز آب و انتخاب نوع و تعداد ممبرین در استیج میتوانید هد و دبی مورد نیاز سیستم را محاسبه کنید. سپس با داشتن هد و دبی مدل پمپ پیدا می‌شود. لازم به ذکر است جنس پمپ بستگی به نوع آب ورودی دارد که شما می‌توانید از چدن، استیل ۳۰۴، استیل ۳۱۶، دوپلکس، سوپر داپلکس و… استفاده نمایید.

پمپ فشار قوی
 

فیلتر ممبرین تصفیه آب ro

فیلتر ممبرین(membrane)ممبرین یک فیلم نازک کامپوزیتی می‌باشد که از سه لایه به شرح ذیل ساخته شده است : لایه محافظتی پلی استری نگه دارنده رطوبت در ممبرین، لایه داخلی از جنس پلی سولفون بسیار ریز و یک لایه بسیار نازک پلی آمید که بر روی سطح ممبرین کشیده شده که با پیکره ای مارپیچی بسته بندی شده اند. غشا‌ها با استفاده از پدیده اسمز معکوس ۵/۹۹ درصد املاح محلول آب را حذف می‌نمایند. همچنین کلیه میکرو ارگانیزم‌ها، مواد معلق و کدورت در این بخش حذف خواهد شد. ظرفیت دستگاه بر اساس تعداد و نوع فیلتر مشخص می‌گردد فیلتر‌های موجود در بازار ایران معمولا دو نوع ۴ اینچ و ۸ اینچ هستند که مارک‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. از معروف ترین آن‌ها می‌توان به فیلمتک(filmtec)، ونترون(vontron)، سی اس ام(CSM)، ممبرانیوم(membranium)، لنکسس(lanexess)،‌هایدرو ناتیک(hydranautic)و… اشاره نمود. معمولا ظرفیت تولید هر فیلتر ممبرین ۸ اینچ را ۲۵ هزار لیتر یا ۲۵ متر مکعب در شبانه روز در نظر می‌گیرند و این عدد برای ممبرین ۴ اینچ ۵ هزار لیتر یا ۵ متر مکعب در شبانه روز است. در خصوص ممبرین و نحوه کار آن‌ها در آینده به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

فیلتر ممبرین دستگاه تصفیه آب صنعتی
پرشر وسل دستگاه تصفیه آب صنعتی
 
دستگاه تصفیه آب صنعتی پرشر گیج

پرشر وسل تصفیه اب صنعتی

پرشر وسل(pressure vessel)پرشر وسل یا وسل به این منظور در سیستم نصب می‌گردد که ممبرین در آن قرار گیرد. پرشر وسل‌ها می‌توانند از ۱ تا ۶ ممبرین در خود جای دهند و البته در پروژه‌های خاص و بزرگ از پرشر وسل‌های ۷ و ۸ المانه نیز استفاده میگردد. هر پرشر وسل دارای ۴ ویژگی کلی است :

  • سایز پرشر وسل
  • فشار کاری
  • تعداد المان
  • نوع ورودی

پرشر وسل‌ها معمولا ۲ سایز کلی دارند یکی ۴ اینچ و دیگری ۸ اینچ. سایز این پرشر وسل‌ها بستگی به سایز و نوع ممبرینی که قرار است در آن قرار بگیرد دارد. منظور از ۴ اینچ و ۸ اینچ قطر پرشر وسل می‌باشد ۴ اینچ به گونه ای است که اگر با چشم و یا ابزار قادر به تشخیص آن نبودید میتوانید از دست خود استفاده کنید. اگر قطر پرشر وسل از سایز یک کف دست کمتر بود آن ممبرین و یا پرشر وسل ۴ اینچ می‌باشد و اگر سایز آن از کف یک دست بیشتر بود آن ممبرین و یا پرشر وسل ۸ اینچ می‌باشد.

در انتخاب یک پرشر وسل باید به فشار عملیاتی سیستم RO توجه نمود پرشر وسل‌ها در مدل‌های مختلفی از نظر فشار ساخته می‌شوند که ۳۰۰، ۴۵۰، ۶۰۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ پی اس ای(PSI)از انواع آن‌ها است. بسته به فشار عملیاتی و کار سیستم از هر یک از پرشر وسل‌های فوق می‌توان استفاده نمود. معمولا برای دستگاه‌های تصفیه آب دریایی SWRO یا sea water RO از پرشر وسل‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ پی اس ای(PSI)استفاده می‌شود.

پرشروسل دستگاه تصفیه

آب پاکسازان اکثر پرشر وسل‌های نصب شده بر روی دستگاه بدلیل فشار عملیاتی کم سیستم از نوع ۳۰۰ پی اس ای(PSI)می‌باشند. هر پرشر وسل می‌تواند از ۱ تا ۶ عدد فیلتر ممبرین را در خود جای دهد که این عدد در بعضی از پروژه‌های خاص و بزرگ ۷ و ۸ نیز می‌باشد. یکی از مواردی که در بحث پرشر وسل مهم است همین تعداد ممبرین در وسل است وسل‌ها از این نظر به مدل‌های تک المانه، دو المانه، سه المانه، چهار المانه، پنج المانه و شش المانه تقسیم می‌شوند.

باید توجه کرد که آب می‌تواند در پرشر وسل از دو نقطه ورود کند، یکی از انتهای پرشر وسل و دیگری از کنار یا بغل پرشر وسل است. به پرشر وسل‌هایی که آب در آن از انتها یا ته پرشر وسل وارد می‌شود اند پورت(end port)می‌گویند و به پرشر وسل‌هایی که اب در آن از کنار یا بغل وارد می‌شود ساید پورت(side port)می‌گویند

پرشر گیج تصفیه‌آب‌صنعتی

از پرشر گیج‌ ها به منظور ثبت عملکر و فشار عملیاتی RO استفاده می‌شود و معمولا جنس آن‌ها استنلس استیل می‌باشد. یک سری نقاط در یک سیستم تصفیه آب بسیار حیاتی و و ثبت فشار آن‌ها کاربردی است مثلا فشار قبل و بعد پمپ طبقاتی یا پمپ فشار قوی، قبل و بعد هوزینگ کارتریج، فیلتر‌های شنی و کربنی و…. در هر دستگاه باید حدقل ۴ عدد گیج وجود داشته باشد که ۲ عدد آن ۱۰بار و فشار پایین بوده و ۲ عدد دیگر ۲۵ بار و فشار بالا می‌باشد البته تعداد پرشر گیج بسته به ابعاد و حساسیت پروژه متغیر است. همچنین فشار کاری گیج‌ها و عددی که نشان می‌دهند بستگی به فشار عملیاتی دستگاه دارد و ممکن است بالا تر نیز برود. در دستگاه‌های دریایی از پرشر گیج‌هایی با ظرفیت بیشتر استفاده می‌شود.

دبی سنج یا فلو متر

جریان سنج، دبی سنج یا فلو متر

جریان سنج، دبی سنج یا فلو متر(flow meter)فلومتر وسیله است که با آن میزان آب در جریان را به واحد‌های مختلف می‌سنجند. در یک سیستم RO یا دستگاه تصفیه آب صنعتی ثبت میزان تولید و پساب دستگاه و نشان دادن مقدار آن بسیار ضروری می‌باشد فلومتر‌ها دو نوع دیجیتال و روتامتر دارند که نوع روتامتر آن‌ها پر کاربرد تر است.
در یک دستگاه تصفیه آب حداقل باید ۲ عدد فلومتر وجود داشته باشد یکی برای ثبت دبی تولیدی دستگاه و دیگری برای ثبت میزان فاضلاب دستگاه البته بسته به نوع و حساسیت سیستم RO تعداد این فلومتر‌ها میتواند بیشتر گردد. که برای ثبت میزان آب برگشتی یا همان ریسایکل و دیگر موارد می‌باشد

واحد‌های اندازه گیری دبی در فلومتر‌ها متغیر است که این عدد نیز بستگی به میزان دبی و ابعاد پروژه دارد GPM، LPM، LPH، M3/H، M3/D از انواع واحد‌های استفاده شده در فلومتر است.

جریان سنج

کنترل کننده فشار پایین و کنترل کننده فشار بالا

این قطعه یکی از قطعات اصلی و مهم در بخش ابزار دقیق مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست می‌باشد. که به جهت کنترل افت فشار در دهانه مکش و حتی جهت کنترل افزایش فشار در خروجی پمپ فشار قوی و یا هر پمپ دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنترل کننده فشار پایین(LPS یا low pressure switch)و کنترل کننده فشار بالا(HPS یا high pressure switch)

پرشر سوئیچ تصفیه اب صنعتی چیست

پرشر سوئیچ‌ها(LPS یا low pressure switch و HPS یا high pressure switch)نوعی کلید اتوماتیک هستند، که با رسیدن فشار سیال(مایعات و گازها)به مقدار مورد نیاز باعث قطع و وصل شدن یک مدار الکتریکی(مدار فرمان)می‌شوند

پرشر سوئیچ

تابلو برق تصفیه آب

تابلو برق یکی از قطعات مهم و حائز اهمیت در سیستم RO می‌باشد. تابلو برق وظیفه کنترل دستگاه و محافطت از قطعات الکترونیکی آن را دارد. تابلو برق‌ها در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی معمولا سه نوع هستند.

نوع اول آن تابلو برق ساده و غیر اتوماتیک(دستی)می‌باشد که فقط تعدادی وسایل ساده و اولیه برای روشن شدن سیستم را دارد. نوع دوم که بسیار مرسوم می‌باشد مدل اتوماتیک است که کنترل عملکرد دستگاه به وسیله قطعه ای به نام Roc کنترل می‌شود.

تابلو برق

Roc قطعه ای از پیش برنامه ریزی شده است که شما می‌توانید کلییه کار‌های سیستم اعم از سیستم فلاشینگ خودکار جهت انجام در بازه‌های زمانی قابل تنظیم توسط کنترلر، دارای تنظیم باز و بسته شدن شیر موتوری جهت عدم اختلاط آب ورود با تولید در زمان خاموشی دستگاه، سیستم شستشو با آب تولیدی خود دستگاه به صورت کاملاً اتوماتیک در هر بار خاموشی دستگاه و… را با آن انجام دهید. عکس شماره ۱۱ نوع سوم تابلو برق‌ها plc می‌باشد که این سیستم‌ها می‌توانند برنامه ریزی شده و تمامی‌کار‌های دستگاه تصفیه اب صنعتی را دقیق تر و با ثبت عملکرد انجام دهد.

لوله کشی فشار پایین و فشار بالا

لوله کشی فشار پایین و فشار بالا

در یک سیستم RO به دلیل اختلاف فشار قبل و بعد از پمپ فشار قوی و بعد از شیر فاضلاب و قسمت تولید، فشار‌ها دو نوع می‌شوند. یکی فشار بالا و دیگری فشار پایین. از فیلتر‌های شنی و تا قبل از ورودی آب به دهانه مکش پمپ فشار قوی، حداکثر فشار در سیستم ۷ بار می‌باشد و برای لوله کشی و انتقال آب میتوان از لوله‌هایی با تحمل فشار کاری پایین تر استفاده نمود. همچنین برای لوله کشی آب تولید(permeate)در دستگاه که فشار کمی‌دارد از این مدل لوله و اتصالات استفاده می‌شود.

جنس این لوله‌ها معمولا از UPVC هستند. لوله و اتصالات UPVC مزایای زیادی نسبت به لوله و اتصالات سبز دارند، به دلیل تاریک بودن فضای داخل لوله نور توانایی عبور از آن را ندارد و مشکل جلبک در این لوله‌ها اصلا به وجود نمی‌آید.

بعد از پمپ طبقاتی که فشار سیال بالا می‌باشد. از لوله و اتصالات جوشی با تحمل فشار بالا تر استفاده می‌شود که معمولا از جنس استنلس استیل ۳۱۶ می‌باشد. در لوله کشی دستگاه‌های دریایی می‌توان از مدل‌های بالا تر استیل که داپلکس و سوپر داپلکس باشد استفاده نمود.شما کاربران فهیم رو به مطالعه ادامه مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ دعوت میکنیم

لوله کشی فشار پایین و فشار بالا
شاسی | Chassis

تجهیزات تصفیه اب صنعتی

تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی این مطلب جهت تست رتبه کلمه کلیدی [تجهیزات تصفیه آب صنعتی] ارسال شده و همچنین محتوای ان مفید بوده و بزودی اپدیت و کامل خواهد شد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم

تصفیه آب صنعتی دست دوم و همچنین لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی این دو مطلب هم نیز جهت تست رتبه کلمه کلیدی [دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم] ارسال شده و همچنین محتوای آن مفید بوده و بزودی آپدیت و کامل خواهد شد.

شاسی تصفیه آب صنعتی Ro

شاسی دستگاه تصفیه آب صنعتی | Chassis شاسی در دستگاه تصفیه آب وظیفه نگهداری RO از قطعات و تجهیزات تصفیه آب صنعتی در جای خود را دارد. قطعاتی مثل پرشر وسل، تابلو برق، پمپ‌ها، لوله و اتصالات و…. طراحی شاسی در یک دستگاه بسیار مهم است به طوری که میزان فضای خالی و جای مناسب برای تعمیر قطعات و تجهیزات به نسبت خوبی از هم باشند. شاسی‌ ها در دستگاه تصفیه آب صنعتی معمولا یا از جنس استنلس استیل(SS)یا کربن استیل(ST37)می‌باشند. شاسی‌هایی که از جنس کربن استیل یا آهن هستند می‌بایست عمل سند بلاست و پوشش سه لایه اپوکسی روی آن انجام گردد.

 

پمپ شستشو و فلاشینگ

رسوب در ممبران، به طور معمول هر ۲۰۰۰ ساعت یک بار بر اساس نوع گرفتگی غشاء‌ها رخ می‌دهد، سیستم احتیاج به شستشو با اسید یا باز و سایر مواد‌ها پیدا می‌کند. انجام عمل CIP و نحوه آن در مقاله رسوب در ممبرین کامل توضیح داده شده است وجود این پمپ و این لاین در دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ یک آپشن جهت طول عمر دستگاه و ممبرین‌ها می‌باشد.

آب، پس از تصفیه شدن خاصیت اسیدی پیدا می‌کند و به مرور زمان خورنده است همچنین در هنگام انجم عمل CIP استفاده از اسید‌های مختلف و مواد شیمیایی دیگر باعث می‌شود پمپ و قطعات آن آسیب جدی ببیند لذا می‌بایست جنس پمپ CIP از پلاستیک یا استنلس استیل باشد. معمولا به ازای هر ممبرین ۱ الی ۱.۵ متر مکعب آب در ساعت با فشار ۴ الی ۵ بار مورد نیاز است که با این مشخصات می‌توان پمپ CIP را مشخص نمود.

بعد از هر بار خاموش و یا روشن شدن سیستم، ممبران صنعتی به صورت اتوماتیک با آب تولید شده توسط دستگاه شستشو داده می‌شوند تا از چسبیدن رسوب به سطح آن‌ها جلوگیری شود. در این فرآیند آب تولید از طریق پمپ CIP از مخزن CIP برداشت می‌شود و وارد ممبران‌ها می‌گردد که به این عمل فلاشنیگ می‌گویند، این کار باعث کاهش رسوب در ممبرین می‌شود.

 
 
پمپ شستشو و فلاشینگ
 
پمپ تزریق یکی از پمپ های مهم در هر دستگاه تصفیه آب صنعتی محسوب می شود . از این پمپ ها برای تزریق آنتی اسکالانت ، متا بی سولفید سدیم ( SMBS ) ، اسید ، کلر و غیره در دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده می شود . بازدارنده های تشکیل رسوب ( آنتی اسکالانت ) می تواند جهت کنترل رسوب کربناته ، سولفاته و فلورید کلسیم استفاده گردد .لازم به ذکر است از تزریق بیش از حد آنتی اسکالانت نیز باید اجتناب نمود و قبل از تزریق بازدارنده های آنیونی باید دقت گردد که مقادیر قابل توجهی از پلیمر های کاتیونی وجود نداشته باشند . به طور کلی میزان تزریق انواع مواد ضد رسوب آب بستگی به پارامترهایی همچون آنالیز آب ، میزان دبی ، دما ، Ph ، میزان ریکاوری سیستم ، منبع آب ، نوع ممبرین و نحوه آرایش ممبرین ها دارد . به طور معمول میزان تزریق آنتی اسکالانت ها در محدوده 1 الی 6 پی پی ام ( ppm ) می باشد . این ماده بر پایه اسید فسفونیک ( فسفونیت ها ) و پلیمرهای ضد رسوب می باشد و جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و فولینگ در سیستم های اسمز معکوس ( RO ) و نانوفیلتراسیون که سیلیکای بالایی دارند به کار می روند . این محصول همچنین از تشکیل رسوبات غیر آلی به ویژه کربنات کلسیم ، سولفات ها و آهن جلوگیری می نماید . محل تزریق آنتی اسکالانت بین فیلتر های کارتریج و پمپ فشار قوی می باشد .

پمپ تزریق یا دوزینگ پمپ

پمپ تزریق یا دوزینگ پمپ(Injection pump)پمپ تزریق یکی از پمپ‌های مهم در هر دستگاه تصفیه آب صنعتی محسوب می‌شود. از این پمپ‌ها برای تزریق آنتی اسکالانت، متا بی سولفید سدیم(SMBS)، اسید، کلر و غیره در دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست استفاده می‌شود. بازدارنده‌های تشکیل رسوب(آنتی اسکالانت)می‌تواند جهت کنترل رسوب کربناته، سولفاته و فلورید کلسیم استفاده گردد.

لازم به ذکر است از تزریق بیش از حد آنتی اسکالانت نیز باید اجتناب نمود و قبل از تزریق بازدارنده‌های آنیونی باید دقت گردد که مقادیر قابل توجهی از پلیمر‌های کاتیونی وجود نداشته باشند.

به طور کلی میزان تزریق انواع مواد ضد رسوب آب بستگی به پارامترهایی همچون آنالیز آب، میزان دبی، دما، Ph، میزان ریکاوری سیستم، منبع آب، نوع ممبرین و نحوه آرایش ممبرین‌ها دارد. به طور معمول میزان تزریق آنتی اسکالانت‌ها در محدوده ۱ الی ۶ پی پی ام(ppm)می‌باشد. این ماده بر پایه اسید فسفونیک(فسفونیت‌ها)و پلیمرهای ضد رسوب می‌باشد و جهت جلوگیری از تشکیل رسوب و فولینگ در سیستم‌های اسمز معکوس(RO)و نانوفیلتراسیون که سیلیکای بالایی دارند به کار می‌روند.

این محصول همچنین از تشکیل رسوبات غیر آلی به ویژه کربنات کلسیم، سولفات‌ها و آهن جلوگیری می‌نماید. محل تزریق آنتی اسکالانت بین فیلتر‌های کارتریج و پمپ فشار قوی می‌باشد.شما کاربران فهیم رو به مطالعه ادامه مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ دعوت میکنیم

تزریق آنتی اسکالانت

آب خوراک باید جهت اجتناب از اکسیداسیون ممبران کلر زدایی گردد. ممبران‌ها تا حدی در مقابل کلر قابلیت تحمل دارند اما بیش از آن تجزیه صورت می‌پذیرد تجزیه احتمالی تقریباً پس از ۲۰۰ الی ۱۰۰۰ ساعت تماس با ۱ میلی گرم بر لیتر کلر آزاد ممکن است اتفاق بیافتد. میزان تاثیر و آسیب کلر بستگی به مشخصات متفاوت آب خوراک دارد. تحت شرایط pH قلیایی آسیب کلر به ممبران سریعتر از pH اسیدی یا خنثی است.pH اسیدی جهت تاثیر میکروب کشی بهتر، طی کلریناسیون ارجح می‌باشد.

همچنین آسیب کلر در دمای بالاتر و غلظت‌های بیشتر فلزات سنگین مانند آهن، سریع تر است، زیرا می‌توانند کاتالیزور تجزیه ممبران باشند.(آن را تسریع بخشند). به همین دلیل پیشنهاد می‌گردد قبل از تماس آب با ممبران، کلر آزاد آن توسط پیش تصفیه حذف گردد. توسط عوامل شیمیایی احیا کننده می‌توان کلر آزاد باقیمانده را کاهش داد و به کلرید بی ضرر تبدیل نمود.

تزریق SMBS

معمولا ً SMBS یا متا بی سولفیت جهت حذف کلر آزاد به کار می‌رود. این ماده همچنین به عنوان بیو استاتیک نیز به کار برده می‌شود. زمانی که SMBS در آب حل می‌گردد تشکیل بی سولفیت سدیم(SBS)می‌دهد :

SMBS به کار برده شده باید استاندارد مواد خوراکی – بهداشتی را داشته باشد و نباید محتوی ناخالصی باشد. SMBS نباید فعال ساز کبالت باشد.

اگر چه خود واکنش کلر زدایی به سرعت انجام می‌پذیرد، اختلاط خوب جهت اطمینان از تکمیل واکنش نیاز می‌باشد. کاربرد میکسر‌های استاتیک پیشنهاد می‌گردد.نقطه تزریق پیشنهاد شده پایین دست فیلتر‌های کارتریجی می‌باشد تا فیلترها از کلر حفاظت گردند. همچنین تزریق بی سولفیت زمانی که احتمال رشد بیولوژیکی می‌رود نیز موثر می‌باشد.(محل تزریق : قبل ازمیکرو فیلتر)

پمپ‌های تزریق می‌بایست هد PVDF داشته باشند که در برابر خوردگی مقاوم باشند.شما کاربران فهیم رو به مطالعه ادامه مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟ دعوت میکنیم

شیر برقی

شیر برقی

شیر‌های برقی در دستگاه تصفیه آب صنعتی برای کنترل عملکرد دستگاه می‌باشد. هر دستگاه می‌بایست حداقل ۳ عدد شیر برقی داشته باشد اولی در ورودی به سیستم، دومی‌در قسمت CIP و سومی‌در فلاشینگ می‌باشد که شیر برقی قسمت فلاشینگ می‌بایست فشار بالا باشد. شیر برقی‌ها انواع مختلفی دارند که درباره آن‌ها بعدا مفصل صحبت خواهیم کرد.

  • ۹۹/۱۲/۲۳
  • شرکت آب پاکسازان

نظرات (۱)

کسب درامد واقعی از کوتاه ساز لینک

 

دایمی و حلال

 

به دو روش فعالیت در سایت و یا از طریق زیر مجموعه گیری

 

انجام واریزی ها در کمتر از 24ساعت و بالاترین نرخ سود برای فعالیت یا زیرمجموعه گیری در ایران!!

 

لینک وبسایت ام جی لینک:

https://mj-link.ir/ref/majazi24

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی