تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی 🌊 تصفیه آب صنعتی ro 💦 مراحل تصفیه آب صنعتی ♒ تصفیه آب صنعتی pdf 🚰 لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 💧 شرکتهای سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی 🧊 ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی 🌍 دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست 💦 دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم 👍 تجهیزات تصفیه آب صنعتی 🌐 تصفیه آب صنعتی قیمت 🏭 آب شیرین کن
var x = document.getElementsByTagName("a"); var i; for (i = 0; i < x.length; i++) { x[i].removeAttribute("rel"); }

تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی 🌊 تصفیه آب صنعتی ro 💦 مراحل تصفیه آب صنعتی ♒ تصفیه آب صنعتی pdf 🚰 لیست قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 💧 شرکتهای سازنده دستگاه تصفیه آب صنعتی 🧊 ساخت دستگاه تصفیه آب صنعتی 🌍 دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست 💦 دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم 👍 تجهیزات تصفیه آب صنعتی 🌐 تصفیه آب صنعتی قیمت 🏭 آب شیرین کن

دستگاه تصفیه آب صنعتی دست دوم
راه اندازی مغازه تصفیه آب
قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعب
مراحل تصفیه آب صنعتی
قیمت آب شیرین کن 2000 لیتری
دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی 200 گالن
دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی
آب شیرین کن صنعتی
ساخت آب شیرین کن خانگی
تصفیه آب نیمه صنعتی
دستگاه آب شیرین کن
لیست قیمت تصفیه اب نیمه صنعتی
دستگاه تصفیه اب بزرگ
تجهیزات تصفیه آب صنعتی
آب صنعتی چیست
قیمت آب شیرین کن صنعتی
قیمت ممبران تصفیه آب صنعتی
کاربرد دستگاه دیالیز چیست
کاربرد دستگاه تقطیر چیست
تحقیق در مورد دستگاه تصفیه آب
کاربرد دستگاه تصفیه آب علوم هشتم

  • ۱
  • ۰

قیمت فیلتر شنی

خرید فیلتر شنی

 

روز رسانی لیست قیمت فیلتر شنی : امروز دوشنبه – ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ – ۲۰۲۱-۰۳-۰۸

فیلتر شنی
 
 
نحوه مواد شیمیایی در فیلتر شنی
 
 
 
فیلتر شنی

فیلتر شنی انتخاب مناسب برای تصفیه آب هایی می‌باشد که در آن مشکل گل و لای وجود دارد. زیرا هزینه نگهداری آن‌ پایین و انتخاب مناسب تری از نظر هزینه اولیه می‌باشد.

قیمت فیلتر شنی
فیلتر شنی صنعتی
نازل فیلتر شنی
فیلتر شنی تصفیه آب
فیلتر شنی چیست

فیلتر شنی صنعتی

صافی شنی یا همان فیلتر شنی(Sand filter) یکی از رایج ترین روش های فیلتراسیون آب به شمار می‌رود که سرعت بالا در امر فیلتراسیون، فضای کم، هزینه نگهداری پایین و… از مزایای این روش می‌باشد. فیلتر شنی جهت فیلتر کردن و زلال سازی آب به روش فیزیکی برای حذف املاح معلق یا مخلوط در آب می‌باشد.
شما میتوانید برای مشاوره رایگان و تصمیم قاطعانه برای خرید بهترین فیلتر شنی با شماره تماس شرکت تصفیه آب پاکسازان واحد استان خوزستان ۰۶۱۳۳۷۳۹۶۶۰ ☎️ تماس گرفته و با اطلاع از لیست قیمت فیلتر شنی برای خرید و فروش فیلتر شنی دست دوم در سال ۱۴۰۰ بهرمند شوید.

فیلتر شنی تصفیه آب

فیلتر شنی تصفیه آب خالص بی رنگ، بدون طعم و مزه و حتی بدون بو می‌باشد که حلالی بسیار عالی است که می‌تواند بسیاری از مواد معدنی موجود در مسیر خود را در درون خود حل کند. به همین دلیل است که چیزی بعنوان آب خالص(pure water)در طبیعت وجود ندارد، بلکه آب همیشه حاوی ناخالصی های شیمیای و بیولوژیکی است.

فیلتر شنی تصفیه آب صنعتی

فیلتر شنی تصفیه آب صنعتی ro یا sand filter ro plant اولین مرحله در تصفیه آب صنعتی در جهت از بین بردن ذرات معلق جامد موجود در آب است.

لیست قیمت فیلتر شنی آب پاکسازان بهترین قیمت فیلتر شنی آبی و دسته پول فورش خرید و قیمت فیلتر شنی
 
خرید فیلتر شنی قیمت مناسب مقرون به صرفه خرید و مشاوره فیلتر شنی آبی رنگ دلار و پول تومان روزی زمین فروش ویژه سال 1400
 

لیست قیمت فیلتر شنی

با توجه به ورود به سال ۲۰۲۱ و آغاز سال ۱۴۰۰ فروش ویژه با قیمت همکار و ارائه لیست قیمت های فیلتر شنی از طریق کانال های ارتباطی ما، می توانید سفارش خرید خود را با اطمینان خاطر، گارانتی کیفیت محصول و قیمت مناسب به کارشناسان فروش آب پاکسازان بسپارید.

شرکت مهندسی آب پاکسازان تولید کننده انواع فیلتر شنی، جهت خدمات خرید انواع و اقسام فیلترشنی آماده همکاری با مشتریان ارجمند می باشد. از این رو جهت خرید فیلترشنی با بخش فروش و یا بصورت آنلاین درج سفارش نمایید.

قیمت فیلتر شنی

در تمامی شبکه های اجتماعی شرکت آب پاکسازان از جمله (یوتیوب ،واتساپ، لینکدین، تلگرام، اینستگرام و… ) فیلتر شنی های تولید شده توسط تیم مهندسی آب پاکسازان، مشخصات فنی و قیمت مدل های از انواع فیلتر شنی فایبر گلاس و فولادی در دما و فشار کار های مختلف از معروف ترین برندهای داخلی تولیدی شرکت و خارجی با گارانتی اصلی و مادام العمر، جهت بررسی و خرید شما مشتریان عزیز و گرامی ارائه گردیده است.

کاتالوگ فیلتر شنی

برای دریافت دفترچه راهنما یا کاتالوگ محصولات شرکت باید از دنبال کننده های شبکه های مجازی ما باشید تا از آخرین تخفیفات و لیست قیمت ها باخبرشوید.

 
فیلتر شنی
 

فیلتر شنی تصفیه آب

زلال سازی و شفاف سازی آب رودخانه‌ها پیش تصفیه سیستم‌های RO یا همان دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی
فیلتراسیون آب استخر‌ها گرفتن فلاگهای تصفیه شیمیایی
فیلتراسیون آب استخر‌های پرورش ماهی آماده سازی آب ورودی به برج های خنک کننده
فیلتراسیون آب ورودی جکوزی‌ها تصفیه نهایی فاضلاب
فیلتراسیون آب های خاکستری(grey water) فیلتراسیون آب های سطحی(surface water)
تولید آب معدنی در کارخانه های تولید آب حذف رنگ، بو، طعم، مزه
حذف آهن تصفیه آب شهر
فیلتر شنی
 

 

آب در طول دوران بارش یا عبور از سطوح یا رد شدن از داخل لایه های زمین، ناخالصی های ملحول و معلق گوناگونی را به خود می‌گیرد. باران، برف و تگرگ ضمن حرکت از اتمسفر و حرکت به سوی زمین، اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن و گازهای دیگر را در خود حل می‌کنند و عملا آب را دارای ناخالصی می‌نمایند. حال از صافی شنی برای حذف ذرات معلق در آب مانند گل، لای، شن، شن ریزه، جلبک و… استفاده می‌شود.

عملکرد فیلتر شنی

نحوه کار صافی شنی به صورت کلی به این صورت است که آب تصفیه نشده از بالای فیلتر وارد شده و توزیع میشود، سپس به آرامی‌از بستر فیلتر عبور میکند این بستر این فیلتر از سلیس(شن، ماسه)، کربن اکتیو و یا آنتراسیت میباشد. ذرات معلق در لا به لای منافذ سلیس گیر میکند و آب را زلال می‌سازد.

سلیس مدت بسیار زیادی است که برای تصفیه آب در صافی شنی استفاده میشود و تاریخچه آن به سال ۱۸۰۴ میلادی و آقای جان گیب بر میگردد. و بعد از آن آقای جیمز سیمپسون برای تصفیه آب عمومی، آب و فاضلاب شهر چلسی آن را در سال ۱۸۲۹ استفاده کرد. امروزه استفاده از فیلتر های شنی و کربنی برای تصفیه آب، امری بدیهی می‌باشد.

سلیس مرغوب سلیسی است که دارای خلوص بالا و دارای شکلی زاویه دار تا گرد باشد و سلیس به این شکلی مرغوب ترین سلیس، برای صافی شنی می‌باشد.

سیلیس تصفیه اب و فیلتراسیون

ردیف ترکیب شیمیایی درصد
۱ SIO۲ ۹۹.۳
۲ AL۲O۳ ۰.۲۱
۳ FE۲O۳ ۰.۱۸
۴ TI O۴ ۰.۰۰۵
۵ CA O ۰.۰۳
۶ MG O ۰.۰۱
۷ NA۲O ۰.۰۵
۸ K۲O ۰.۰۳
۹ P۲O۵ ۰.۰۰۵
۱۰ MN O ۰.۰۰۱
فیلتر شنی
 

سیلیس و فیلتر شنی

سلیس نمره یک (Silica sand) یا سلیس شکری، از قطر ۱ میلی متر تا ۳ میلی متر

سلیس نمره دو (Garnet) یا سلیس متوسط، از قطر ۳ میلی متر تا ۵ میلی متر

سلیس نمره سه (Gravel) یا سلیس درشت، از قطر ۵ میلی متر تا ۸ میلی متر

کربن اکتیو یا فعال (Carbon)

آنتراسیت(Anthracite)از قطر ۱ میلی متر تا ۲ میلی متر

لطفا در نظر داشته باشید فیلتر شنی قادر به حذف املاح محلول در آب نیست و و تنها قادر به حذف مواد جامد معلق(solid particles)مانند جلبک ها و مواد آلی در آب می‌باشد. این سوال در مقاله آیا فیلتر شنی توانایی شیرین کردن آب را دارد؟ کامل توضیح داده شده است. نمکی که در آب حل نمیشود مانند نمک موجود در کود ها میتواند توسط فیلتر شنی حذف شود پس به صورت کلی ذرات معلقی که اندازه آن ها بزرگ باشد(بیش از ۵۰ میکرون)در فیلتر شنی قابل حذف می‌باشد.

لیست قیمت فیلتر شنی
 

سلیس در صافی شنی مهم ترین و کاربردی ترین قطعه در فیلتر شنی می‌باشد. در واقع تمام هدف از داشتن یک صافی شنی که حذف ذرات معلق در آب باشد به وسیله سلیس انجام می‌شود. در باره کربن نیز به همین طریق بوده و کربن در واقع کل کار را انجام می‌دهد. برای محاسبه حجم سلیس و کربن ابتدا می‌بایست قطر صافی شنی را بدانیم و یا آن را اندازه بگیریم. این کار را می‌توان به وسیله یک متر انجام داد توجه داشته باشید قطر در صافی شنی، خطی فرضی است که از مرکز فیلتر شنی عبور می‌کند و با محیط صافی شنی فرق دارد. در واقع محیط صافی شنی برابر با اندازه دور صافی شنی می‌باشد. بعد از این که قطر صافی شنی به دست آمد آن را در فرمول زیر قرار می‌دهیم.

فیلتر شنی صنعتی
 
 

شعاع * شعاع * ۳.۱۴ * ارتفاع * جرم مخصوص سلیس * ۰.۶۵ = مقدار سلیس
توجه داشته باشید جرم مخصوص سلیس برابر با ۱.۸ می‌باشد

برای محاسبه مقدار کربن از فرمول زیر استفاده می‌کنیم
شعاع * شعاع * ۳.۱۴ * ارتفاع * جرم مخصوص کربن * ۰.۴۰= مقدار کربن

جرم مخصوص کربن برابر با عدد ۰.۵ می‌باشد.

فیلتر شنی در تصفیه آب

صافی شنی تحت فشار یا(Pressure sand filter)(PSF)فیلتر های شنی تحت معمولا با فشار ورودی بین ۲ الی ۵ بار کار می‌کنند که این فشار توسط پمپ قبل از آن ایجاد میشود. از فیلتر های شنی تحت فشار برای تصفیه آب قبل از دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده میشود. در این فیلتر ها آب از قسمت بالا وارد شده و ذرات معلق در بر خورد با لایه سلیس شماره ۱ یا همان Silica sand گرفته می‌شود. این فیلتر ها توانایی حذف ذرات بسیار ریز موجود در آب(تا ۵۰ میکرو متر قطر)را نیز دارند. لازم به ذکر است بیشتر عمل تصفیه توسط سلیس شماره ۱ یا همان سلیس شکری انجام می‌شود و در عمل سلیس متوسط و سلیس درشت کار خاصی انجام نمی‌دهند و بیشتر نگه دارنده سلیس شکری می‌باشند. با انجام عمل فیلتر در فیلتر های شنی تحت فشار ذرات معلق در لایه های سلیس گیر کرده و تجمع آن ها باعث گرفتگی و ایجاد اختلاف فشار می‌شود. هنگامی‌که افت فشار یا دبی فیلتر غیر قابل قبول باشد فیلتر نیاز به شستشو یا بکواش(backwash)دارد.

فیلتر شنی صنعتی
 

فیلتر های شنی سریع

فیلتر های شنی سریع(Rapid sand filter)(RSF)فیلتر های شنی سریع معمولا در کارخانه های تولید آب معدنی برای زلال سازی آب استفاده می‌شود. این فیلتر ها باید مرتبا تمیز شوند تا سرعت جریان آب در آن ها کاهش پیدا نکند. بهتر است برای شستشوی این فیلتر ها علاوه بر آب از هوا نیز استفاده شود. نگهداری و کار با این فیلتر ها کمی‌پیچیده تر و از نظر قیمت گران تر می‌باشد و عمده مصرف آن برای مواردی است که دبی بالایی مد نطر باشد.

فیلتر شنی
 

طراحی فیلتر شنی

طراحی یک صافی شنی بخش بسیار مهم و حساس در زمینه ساخت یک صافی شنی می‌باشد. به طوری که اگر خطایی در طراحی این سیستم انجام شود عملا صافی شنی نمی‌تواند کار خود را انجام دهد شاید در بعضی از مواقع دیده باشید که در یک سیستم از فیلتر شنی برای حذف گل در آب استفاده می‌شود و عملا آب ورودی به فیلتر شنی با خروجی آن هیچ تفاوتی ندارد و کدورت آب کاهش پیدا نکرده است.

ساخت فیلتر شنی

پیشنهاد می‌شود اگر برای ساخت فیلتر شنی سیستم یا مجموعه خود نیاز به فیلتر شنی دارید با ارایه آنالیز آب به کارشناسان شرکت آب پاکسازان و مقدار دبی مورد نظر در روز و یا ساعت، فیلترشنی مناسب را انتخاب نمایید. ولی دانستن چند نکته برای طراحی یک صافی شنی بسیار مهم و حائز اهمیت است. ابتدا شما باید نیاز سنجی کنید و ببینید که فیلتر شنی خود را برای چه کاری می‌خواهید استفاده کنید. که موارد استفاده از فیلتر شنی را در بالا توضیح داده ایم. TSS و NTU دو مورد بسیار مهم و حیاتی در طراحی یک صافی شنی هستند.

 

فیلتر های شنی کند

فیلتر های شنی کند(Slow sand filter)(SSF)فیلتر های شنی کند برای تصفیه آب های خام، برای تولید آب شرب استفاده می‌شود. عمق آن ها معمولا بین ۱ تا ۲ متر می‌باشد. اندازه این فیلتر ها بسته به میزان آب یا دبی تعیین و مشخص میگردد. فیلتر های شنی کند به دلیل قدرت کم در انجام عمل فیلتراسیون به سطح زیاد و بالایی نیاز دارد به همین منظور فیلتر های شنی کند جای خود را به فیلتر های شنی تند و فیلتر های شنی تحت فشار دارند (آب پاکسازان | abpaksazan.com)

فیلتر های شنی کند از نظر عملکرد و کارایی با سایر فیلتر های استفاده شده در صنعت تصفیه آب متفاوت هستند. نحوه کار این فیلتر ها به این صورت است که با استفاده از یک لایه فیلم بیولوژیکی پیچیده(Hypogeal یا Schmutzdecke)که سطح بستر سلیس را گرفته است کار می‌کنند. سلیس در این فیلتر ها نقش بستر را بازی و می‌کند و در عمل تصفیه هیچ نقشی ندارند.

قیمت فیلتر شنی ایمکس
 
فیلتر شنی فایبرگلاس

انواع مدل های صافی شنی از نظر جنس به شرح زیر است :

  • صافی شنی استیل(فیلتر شنی استنلس استیل)
  • صافی شنی فایبر گلاس(فیلتر شنی FRP)
  • صافی شنی کربن استیل(فیلتر شنی فلزی)
  • صافی شنی فلزی با روکش فایبر گلاس
  • صافی شنی سختی گیر
  • صافی شنی و کربنی(مالتی مدیا)
  • صافی شنی استخر
  • صافی شنی جکوزی
  • صافی شنی دیگ بخار
  • صافی شنی آکواریوم
  • صافی شنی ایستاده
  • صافی شنی افقی
  • صافی شنی عمودی
  • صافی شنی گالوانیزه
  • صافی شنی یا فیلتر شنی رزینی
لیست قیمت فیلتر شنی 1
 
لیست قیمت فیلتر شنی 2
 
لیست قیمت فیلتر شنی 3
 
لیست قیمت فیلتر شنی
 

فیلتر شنی TSS

TSS(total suspended solids)یا همان کل مواد جامد معلق، همان گونه که گفتیم یکی از پارامتر های طراحی صافی شنی می‌باشد همچنین TSS آیتم بسیار مهم براس سنجش کیفیت آب و فاضلاب می‌باشد. هر چه در آب و فاضلاب عدد TSS بالا تر باشد یعنی که آب یا فاضلاب دارای ذرات جامد معلق یا به اصطلاح مخلوط بیشتری است، لازم به ذکر است TSS بالا در آب های پرورش ماهی باعث می‌شود نور خورشید به آب نفوذ نکند که این امر باعث ایجاد مشکل در مزارع پرورش ماهی می‌شود(آب پاکسازان | abpaksazan.com)معمولا پساب خروجی از مجموعه های بیمارستانی و کشتارگاه بالا ترین TSS را دارند.

فیلتر شنی تی اس اس

که TSS بالا باعث ایجاد اشکال در سیستم های تصفیه فاضلاب و حوضچه های هوادهی آن ها می‌شود. TSS بالا در یک سیستم همچنین باعث ایجاد گرفتگی در مسیر های لوله و پمپ ها و حتی ایرلیفت ها می‌شود همچنین باعث می‌شود آب خروجی از دستگاه های تصفیه فاضلاب خروجی مناسب و استاندارد را نداشته باشد و حتی در سیستم های RO یا همان دستگاه های تصفیه آب صنعتی باعث ایجاد مشکلات جدی می‌شود ضمنا در آب هایی که TSS بالایی دارند به دلیل این که ذرات معلق در آب انرژی و گرمای خورشید را جذب می‌کنند دمای بالاتری دارند که این امر خود آسیب جدی به فیلتر های ممبریت در دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌کند.

فیلتر شنی NTU

NTU یا کدورت اصطلاحی است که به کدر بودن یا گل بودن یک مایع گفته می‌شود. که دلیل آن وجود ذرات معلق و ریز بسیار زیادی است که با چشم دیده نمی‌شوند آیتم NTU یک آیتم بسیار کلیدی و مهم در سنجش کیفیت آب است. اگر ذرات ریز که باعث ایجاد کدورت در آب می‌شوند کمی‌بزرگ باشند به راحتی ته نشین می‌شوند در غیر این صورت روند ته نشینی در ذرات بسیار ریز که باعث ایجاد کدورت می‌شوند خیلی خیلی کند صورت می‌گیرد.

این در حالی است که اگر آب ورودی به مخزن یا استخر دارای تلاطم باشد این ذرات اصلا ته نشین نمی‌شوند زیرا زمانی برای ته نشینی ندارند یکی از دلایل کدورت آب های آزاد وجود فیتوپلانگتون ها(phytoplankton)می‌باشد. میزان کدورت موجود در مایعات با استاندارد ISOEN7027 به وسیله دستگاهی که ابزار ابری سنج(این دستگاه نور را با زاویه ۹۰ درجه به شیشه های نمونه می‌تاباند)اندازه گیری می‌شود.

حال که به این دو آیتم یعنی NTU و TSS پرداختیم بر میگردیم بر سر موضوع طراحی صافی شنی. یکی دیگر از مواردی که در طراحی یک صافی شنی بسیاز مهم و حائز اهمیت است سرعت خطی است. این آیتم پس از NTU و TSS بسیار مهم است. در طراحی یک صافی شنی سرعت خطی می‌بایست بین ۱۰ الی ۱۵ متر کعب در ساعت باشد و این در حالی است که بهترین سرعت خطی برای یک صافی شنی و حتی صافی شنی هایی که برای یک دستگاه تصفیه آب طراحی می‌شوند سرعت خطی ۱۰ متر مکعب در ساعت را دارند.

صافی شنی تحت فشار، متداولترین فیلتر برای تصفیه آب صنعتی به شمار می‌روند که دارای مزایایی همچون سرعت بالای تصفیه، حجم اشغالی کم، هزینه پایین و افت حرارتی کم می‌‫باشند. از متداول ترین فیلتر های شنی از نظر جنس فیلتر میتوان به فیلتر های فایبر گلاس با FRP اشاره کرد.

فیلتر شنی frp

 

ویژگی صافی شنی فلزی صافی شنی FRP توضیحات
قدرت فیلراسیون صافی شنی زیاد کم در یک سایز از صافی شنی فلزی و صافی شنی FRP به دلیل نوع لوله کشی و نازل ها قدرت فیلتراسیون پایین می‌باشد.
آبدهی صافی شنی زیاد کم در یک سایز از صافی شنی فلزی و صافی شنی FRP به دلیل نوع لوله کشی و نازل ها آبدهی صافی شنی FRP پایین می‌باشد.
جنس فلز یا استنلس استیل FRP(فایبر گلاس و شیشه)  
مقاوم در برابر گرما زیاد کم به دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر گرما در این نوع صافی شنی ها پایین می‌باشد
مقاومت در برابر فشار زیاد کم به دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر فشار در این نوع صافی شنی ها پایین می‌باشد
قیمت ارزان گران به دلیل وارداتی بودن صافی شنی FRP و هزینه های حمل و نقل ارزی این فیلتر ها از نظر خرید مقرون به صرفه نیستند
مقاومت در برابر پوسیدگی متوسط بالا این مشکل در صافی شنی فلزی به دلیل استفاده شدن ورق آهن با روکش اپوکسی ۳ لایه(زینک ریچ، های بیلد و پلی اورتان)حل شده است و یا حتی میتوان از صافی شنی استیل(استنلس استیل)و یا صافی شنی فلزی با روکش فایبرگلاس استفاده نمود
مقاومت در برابر شکستگی بالا بسیار کم به دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر شکستگی در این نوع صافی شنی ها پایین می‌باشد
سایز به سانتی متر CM به اینچ inch  
سهولت در تعمیر زیاد تعمیر نمی‌شود به دلیل نوع جنس و حالت صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی و نوع ورود و خروج آب سهولت در تعمیر در این نوع صافی شنی ها غیر ممکن می‌باشد
سهولت در تعویض مواد بالا کم به دلیل نوع جنس و حالت صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی و نوع ورود و خروج آب سهولت در تعویض مواد(شن صافی شنی یا همان سلیس صافی شنی)در این نوع صافی شنی ها غیر ممکن می‌باشد

 

ساخت فیلتر شنی دست ساز
 
ساخت فیلتر شنی دست ساز
 
ساخت فیلتر شنی دست ساز
 
لیست قیمت فیلتر شنی 1
 

فیلتر های شنی فلزی

۱ – پوشش و رنگ آمیزی فیلتر های فلزی امری مهم و پر اهمیت می‌باشد که باید به آن دقت زیادی نمود. بدیهی است برای اجرای پوشش بهتر و عمری تر می‌بایست سطح فیلتر ها را سند بلاست کرد. این کار باعث می‌شود پوشش اپوکسی بهتر به سطح فلز بچسبد. لازم به ذکر است اگر عمل رنگ آمیزی به درستی انجام شود عمر مفید فیلتر به ۱۰ سال می‌رسد.

در این جدول نحوه اجرا پوشش به صورت کامل توضیح داده شده است :

Dry Film Thickness per Coat ۳ Coat Painting Method No. of Coat Paint Name & Treatment Process
Blast cleaning(SIS SA 2 1/2) Surface preparation At shop

 

۸۰ microns AL ۱ (P-04)Epoxy Polyamide Zinc Rich ۱st Coat
۱۲۰ microns AL ۱ (P-14)High Build Epoxy Polyamide Intermediate ۲nd Coat
۵۰ microns AL ۱ (P-23)Polyurethane Aliphatic Finish Coat ۳rd Coat

– انجام عمل بکواش و نظم در انجام آن، در این فیلتر ها بسیار حائز اهمیت است.

۳ – فیلتر های شنی به هیچ عنوان آب را شیرین نمی‌کنند و TDS آن را کاهش نمی‌دهند.

۴ – فیلتر های شنی عضو غیر قابل حذف در دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند.

۵ – سختی گیر با صافی شنی کاملا متفاوت می‌باشد. از سختی گیر برای کاهش سختی کل(Th)استفاده می‌شود و از صافی شنی برای کاهش کدورت(SDI)آب استفاده می‌شود.

۶ – فیلتر های شنی – کربنی با فیلتر های شنی کاملا متفاوت می‌باشند. از فیلتر های کربنی برای حذف کلر، میکروارگانیزم ها، مواد شیمیایی آلی، آفت کش ها، تری هالومتان ها(THMs)(این مواد محصولات فرعی کلر زنی هستند)، تری کلرواتیلن(TCE)، PCB، کاهش BOD، کاهش COD و… استفاده می‌شود و از صافی شنی فقط برای حذف ذرات معلق استفاده می‌شود.

۷ – فیلتر های شنی فلزی دو نوع افقی و عمودی دارند.

۸ – فیلتر های شنی عمودی بسته به دبی آب مطابق جدول زیر طبقه بندی می‌شود.

ردیف قطر مخزن(سانتی متر) ارتفاع مخزن(سانتی متر) سایز لوله(اینچ) متوسط آبدهی(متر مکعب در ساعت)
۱ ۵۰ ۱۵۰ ۴/۱ و ۱ ۲
۲ ۸۰ ۱۵۰ ۲ ۵
۳ ۱۰۰ ۱۵۰ ۲ ۸
۴ ۱۲۰ ۱۵۰ ۲.۵ ۱۲
۵ ۱۵۰ ۱۵۰ ۳ ۱۸
۶ ۱۸۰ ۱۵۰ ۴ ۲۶
۷ ۲۰۰ ۱۵۰ ۴ ۳۲
۸ ۲۲۰ ۱۵۰ ۴ ۴۹
۹ ۲۵۰ ۱۵۰ ۴ ۶۲
۱۰ ۳۰۰ ۱۵۰ ۶ ۷۱

۹- فیلتر های شنی افقی بسته به دبی آب مطابق جدول زیر طبقه بندی می‌شود.

ردیف قطر مخزن(سانتی متر) طول مخزن(سانتی متر) سایز لوله(اینچ) متوسط آبدهی(متر مکعب در ساعت)
۱ ۲۵۰ ۳۵۰ ۶ ۸۷
۲ ۲۵۰ ۴۰۰ ۶ ۱۰۰
۳ ۲۵۰ ۵۰۰ ۶ ۱۲۵
۴ ۲۵۰ ۶۰۰ ۶ ۱۵۰
۵ ۲۵۰ ۷۰۰ ۸ ۱۷۵
۶ ۲۵۰ ۸۰۰ ۸ ۲۰۰
۷ ۲۵۰ ۹۰۰ ۸ ۲۲۵
۸ ۲۵۰ ۱۰۰۰ ۱۰ ۲۵۰
۹ ۲۸۰ ۱۰۰۰ ۱۰ ۲۸۰
۱۰ ۳۰۰ ۱۰۰۰ ۱۲ ۳۰۰

۱۰– نصب هوزینگ کارتریج و یا هوزینگ جامو در بعد از فیلتر شنی می‌باشد. که این کار به منظور تضمین بیشتر کیفیت خروجی آب می‌باشد. ضمنا با توجه به این که صافی شنی توانایی حذف ذرات معلق تا قطر ۵۰ میکرو متر را دارد از فیلتر های کارتریج ۵ و یا ۱ میکرون برای شفاف سازی بیشتر آب و حذف ذرات معلق تا قطر ۵ الی ۱ میکرون استفاده می‌شود.

۱۱ – بهترین محل برای نصب صافی شنی در دستگاه تصفیه آب قبل از ورود آب به ممبرین ها می‌باشد. هدف از گذاشتن صافی شنی و فیلتر کربنی بر سر راه دستگاه تصفیه آب صنعتی حذف ذرات معلق در آب و حذف کلر می‌باشد. این ۲ ایتم مهم ترین مواردی هستند که می‌بایست قبل از رسیدن آب به فیلتر ممبرین، توسط صافی شنی حذف شوند. اگر بخواهیم مسیر عبور آب در دستگاه تصفیه آب صنعتی یا دستگاه RO را با هم بررسی کنیم بدین صورت است که آب توسط پمپ فید(Feed pump)یا پمپ آب خوراک از مخزن برداشت می‌شود و پس از عبور از صافی شنی، ذرات معلق و مخلوط موجود در آب حذف می‌شود.

سپس وارد صافی شنی کربنی می‌شود تا کلر و دیگر مواد آن حذف شود و بعد از آن وارد هورینگ کارتریج شده که آب با شفافیت و کدورت هر چه کم تر وارد ممبرین ها بشود. بعد از این که آب از فیلتر کارتریج عبود کرد توسط پمپ فشار بالا دستگاه(پمپ طبقاتی یا پیستونی و…)(high pressure pump)وارد ورودی پرشر وسل ها(pressure vessel)میشود که فیلتر های ممبران در آن قرار دارند. در عکس زیر که فلو شیت(flow sheet)یکی از پروژه های انجام شده توسط شرکت آب پاکسازان می‌باشد را ملاحضه می‌نمایید که در آن محل دقیق فیلتر های شنی و کربنی و مسیر لوله کشی ها نشان داده شده است.(ظرفیت این دستگاه ۲۷۰۰ متر مکعب در شبانه روز یا به عبارتی دو میلیون و هفتصد هزار لیتر در روز می‌باشد که معادل ۱۱۲ متر مکعب در ساعت است)

۱۲ – وجود شیر هوا گیری در صافی شنی بسیار اهمیت دارد. این شیر برای تخلیه هوا(air outlet)موجود در فیلتر شنی در هنگام راه اندازی آن استفاده می‌شود تا مانع از ایجاد فشار مضاعف در فیلتر شود. فشار هوا در بعضی از موارد باعث ترکیدن مخزن می‌شود.

کاتالوگ فیلتر شنی
 
کاتالوگ فیلتر شنی
 
کاتالوگ فیلتر شنی
 
کاتالوگ فیلتر شنی
 

بکواش فیلتر شنی

بکواش فیلتر شنی(back wash)صافی های شنی از نظر نگه داری بسیار ساده هستند اما در زمان استفاده از آن ها ذرات معلق در لا به لای این فیلتر ها گیر کرده و نیاز به شستشو دارند. بکواش فیلتر شنی باعث می‌شود ذرات معلق گیر کرده در بین سنگ های سلیس از فیلتر خارج شده و فیلتر شنی دوباره توانایی خود را در حذف مواد به دست بیاورد. تعین زمان شستشو در فیلتر های شنی بسیار مهم است. بعضی از سازنده ها زمان شستشوی فیلتر را حداقل هفته ای یک بار و بعضی دیگر روزی یکبار اعلام می‌کنند. ولی به صورت کلی این ۳ آیتم نشان می‌دهد که فیلتر شنی نیاز به بکواش دارد.

زمان بکواش فیلتر شنی

۱ – اختلاف فشار در ورودی و خروجی فیلتر شنی نیان می‌دهد فیلتر شنی نیاز به شستشو دارد. در صافی های شنی می‌بایست گیج نصب شود که این اختلاف فشار را نشان دهد. اختلاف فشار حداکثر باید ۲۰ پی اس(PSI)(Pounds per square inch)(پوند در هر اینچ مربع)، باشد.

۲ – افت دبی یکی دیگر از علائم شستشوی فیلتر می‌باشد. این کاهش دبی کاملا قابل شناسایی می‌باشد و یا می‌توان با مانیتور کردن آن(GPM، LPM، LPH، M۳/H، M۳/D)به این افت دبی پی برد. افت دبی معمولا به افزایش فشار و پودری شدن آب همراه است.

۳ – کاهش وضوح آب خروجی از فیلتر یکی دیگر از نشانه های شستشوی فیلتر می‌باشد(آب پاکسازان | abpaksazan.com)اگر آب خروجی از فیلتر کدورت داشت و یا شفاف نبود نشان می‌دهد که فیلتر شنی نیاز به شستشو دارد.

نازل فیلتر شنی

نازل صافی شنی قطعه ای است شیار دار که در کف صافی شنی بر روی صفحه نازل نصب می‌شود که مهم ترین قطعه در فیلتر شنی محسوب می‌شود. کار نازل یکنواخت کردن جریان آب در فیلتدر هنگام انجام عمل تصفیه و بکواش می‌باشد. در هنگاه بکواش برای جلوگیری از رد شدن سلیس و یا کربن و حتی رزین در سختی گیر ها وجود نازل امری ضروری است.

همان طور که که می‌دانید یکنواخت بودن جریان در طراحی و ساخت یک صافی شنی بسیاز حائز اهمیت است لذا برای این کار باید فواصل بین نازل ها که بر روی صفحه نازل با بوشن وصل شده اند، رعایت شود در صورتی که این فاصله رعایت نشود کارایی فیلتر کم شده و صافی شنی خیلی سریع نیاز به شستشو پیدا می‌کند. فاصله بین نازل ها در فیلتر معمولا بین ۷ تا ۱۰ سانتی متر تنظیم می‌شود و در هر متر مربع می‌بایست حدود ۶۰ عدد نازل ۲/۱ اینچ نصب شود. بحث شیار هر نازل بستی به سایز و دانه بندی سلیس دارد که معمولا از ۰.۱ تا ۰.۵ است البته نازل های رزینی نسبت به نازل های شنی، دارای ضخامت کمتری هستند.

فیلتر شنی اتوماتیک
 

فیلتر شنی اتوماتیک

در صافی شنی های فلزی و صافی شنی های FRP می‌توان به جای استفاده از شیر های دستی از شیر های برقی Water treatment استفاده نمود این کار باعث می‌شود که انجام عمل بکواش در فیلتر های شنی بدون نیاز به اپراتور و با نظم بیشتری انجام شود. در فیلتر های شنی فلزی می‌توان از شیر های برقی پنوماتیک برای اتوماتیک کردن صافی شنی استفاده نمود.

نگه داری فیلتر شنی

  • انجام عمل بکواش صافی شنی
  • نظم داشتن و زمان بندی کردن در انجام عمل بکواش صافی شنی
  • فست راین کردن صافی شنی
  • توجه به نکاتی که سازنده صافی شنی به شما گفته است
  • ایجاد محیط مناسب برای نگه داری از صافی شنی
  • دمای محیط برای نگه داری صافی شنی نباید کمتر از ۵ درجه سانتی گراد باشد
  • حداکثر دمای مناسب برای نگه داشتن صافی شنی ۶۵ درجه است
  • محیط مرطوب و محلی که صافی شنی در آن قرار دارد نباید خیس و مرطوب باشد
  • در موقع حمل صافی شنی نکات ایمنی رعایت شود
  • ورود ضربه و خدشه دار کردن سطح فیلتر باعث پوسیدگی آن می‌شود لذت از وارد شدن خدشه و ضربه به فیلتر خود داری کنید
  • در انتخاب پمپ قبل از صافی شنی از نظر فشار و شدت جریان، از سازنده فیلتر مشاوره بگیرید
  • در هنگام تعویض لاین در صافی شنی پمپ قبل از صافی شنی را خاموش نمایید
  • هنگامی‌که پمپ قبل از صافی شنی را روشن می‌کنید شیر هوا مستقر در بالای صافی شنی را باز نمایید
  • فشار ورودی به صافی شنی نباید بیشتر ۵ الی ۷ بار باشد
  • استفاده از فشار شکن در ورودی صافی شنی در مواقعی که آب ورودی فشار زیادی دارد ضروری است
  • اگر قرار است مدت زیادی از صافی شنی استفاده نشود بهتر است آب درون صافی شنی تخلیه گردد
  • از سالم بودن شیر های صافی شنی اطمینان حاصل نمایید و آن ها را به صورت مستمر چک نمایید
  • به هیچ عنوان از مواد شوینده اسیدی در صافی شنی استفاده نشود و در صورت نیاز این کار توسط متخصصین شرکت سازنده انجام شود
  • هر ۲ الی ۵ سال یکبار(بسته به مصرف)مواد داخل صافی شنی را تعویض نمایید
  • صافی شنی را در مقابل نور مستیم آفتاب قرار ندهید
  • مواد داخل صافی شنی نباید بیش از ۶۵ الی ۷۰ درصد حجم داخل فیلتر را تشکیل دهند
  • هنگامی‌که فیلتر نصب شد و مواد داخل آن، قرار گرفت به هیچ وقت آن را جا به جا نکنید این کار باعث بر هم خوردن مواد داخل فیلتر می‌شود و کارایی فیلتر از بین می‌رود
  • به هیچ عنوان روی بدنه فیلتر جوش کاری انجام ندهید این کار باعث از بین رفتن پوشش فیلتر می‌شود

آب پاکسازان دارای نماد اعتماد الکترونیکی بوده و فعالیت سایت فروشگاهی خود را از سال ۱۳۸۸ در دفتر مرکزی اهواز آغاز نموده است.

فیلتر شنی frp
 
فیلتر شنی frp
 
فیلتر شنی frp
 

منبع: تصفیه آب پاکسازان

  • ۹۹/۱۲/۲۳
  • شرکت آب پاکسازان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی